13/01/24

Quines són les proves que s’exigeixen per a passar la ITV

Tots els vehicles han de sotmetre’s a la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV). La periodicitat depèn de l’antiguitat del vehic

Els automòbils i les motocicletes han de passar la ITV quatre anys després de la seva matriculació. A partir de llavors, la inspecció ha d’efectuar-se cada dos anys; una vegada aconsegueixen la dècada, la ITV es requereix anualment. En el cas dels vehicles industrials, s’estableix una programació de revisions més freqüent.

En portar el vehicle a la ITV es revisa la carrosseria, xassís i exterior; l’interior; l’enllumenat i la senyalització; les emissions; el sistema de frenat; la direcció; l’eix, rodes, pneumàtics i suspensió; i el motor i la transmissió.

Des de mitjan maig de 2023 hi ha dues proves més:

Sistema de trucada d’emergència (eCall): Requisit obligatori únicament per a aquells homologats a partir del 2018.

Recopilació de dades OBFCM (On-Board Fuel Consumption Ficar): OBFCM només s’aplica als que van ser matriculats des de gener de 2021.

Què es revisa en passar la ITV

Des de l’AECA-ITV resumeixen en 10 passos el procés de la inspecció tècnica de vehicles i els elements que es comproven. Insisteixen que, durant el procés, no s’efectua el desmuntatge de cap element.

  • 1. Identificació del vehicle: Es comprova que la marca, model, número de bastidor i matrícula del vehicle coincideixin amb els indicats en la documentació.
  • 2. Condicionament exterior, carrosseria i xassís: Es verifica que no hi hagi defectes d’oxidació i corrosió que puguin comprometre la seguretat del vehicle, així com arestes vives perilloses per als vianants. A més, s’examina l’estat de les portes i els seus mecanismes.
  • 3. Visibilitat: S’examina l’estat de les llunes i el parabrisa, així com el correcte funcionament dels eixugaparabrises i lavaparabrisas. A més, s’inspeccionen els miralls retrovisors.
  • 4. Condicionament interior: Es revisen elements com els seients i els cinturons de seguretat. També es verifica que no hi hagi res obstaculitzant el camp visual.
  • 5. Enllumenat i senyalització: Es chequea l’orientació, funcionament i homologació dels dispositius d’il·luminació i senyalització.
  • 6. Emissions contaminants: Es mesuren els nivells d’emissions per a comprovar que siguin inferiors als límits establerts d’acord amb la data de fabricació i el tipus de combustible del vehicle. També es verifica el nivell de soroll.
  • 7. Dispositius de frenat: Es comprova l’eficàcia, estat i funcionament del sistema de frenat.
  • 8. Direcció: Se supervisa el seu estat i funcionament, així com les possibles folgances dels elements de la direcció del vehicle.
  • 9. Eixos, rodes, pneumàtics i suspensió: S’observa l’estat general dels eixos, rodes i dels diferents components de la suspensió. També que els pneumàtics siguin els homologats.
  • 10. Motor i transmissió: Es comprova l’estat del motor, la bateria i el dipòsit de combustible. També es verifica el sistema de fuita i la transmissió.
  • 11. Altres components: Depenent del tipus de vehicle, es comproven els components i documentació específica (tacògraf, limitador de velocitat, control electrònic d’estabilitat, etc. ).

Làmines adhesives solars en el parabrisa davanter.

A més en l’última versió del ‘Manual de Procediment de la ITV’ s’han actualitzat les condicions per a la instal·lació de làmines adhesives solars en el parabrisa davanter. Abans, només estaven permeses en vehicles conduïts per persones diagnosticades amb lupus. Ara s’ha ampliat la possibilitat de col·locar làmines en altres casos de malalties que tinguin efectes equivalents en termes d’exposició als raigs UV, sempre que estiguin homologades. Els propietaris del vehicle deuran, a més, justificar la necessitat mèdica d’instal·lar aquesta protecció addicional.

Font: Revista Consumer